12 februari, 2012

GLAS I INREDNINGEN.

Det första fabrikstemat för i år är Glas i inredningen. Jag gillar glas som material och använder det mycket. Det är oftast i form av flaskor, burkar och vaser. De flyttas runt, byts ut och får nya användningssätt. Mest är de transparentglas men ibland slinker det in något färgat som grönt eller brunt. Så här ser det ut idag. Om en vecka står de på en annan plats. På ett annat sätt. I en annan färg. Känner ni igen er?


Jag gillar grönt som accentfärg just nu. Den gröna flaskan från house doctor blir så vacker i ljuset i matsalsfönstret. House doctor säljer mycket fint glas. Vid mina besök i deras butik så sätter jag-vill-ha-mera-glas-pulsen igång!


Att samla ihop vitt glas i en grupp blir väldigt effektfullt. Flera vaser, skålar och frostade vita ljuslyktor blir ett fint stilleben på bordet. I det vita bryter jag av med ett grönt blad.


I hallfönstret välkomnas vi just nu av ljus och persikokvistar. De ger vårkänslor! Allt placerat i transparenta glasburkar. Den första en stor syltburk. Den andra en vas som även den är från house doctor

Det är första gången jag köper persikokvistar. De små rosa blommorna som nu börjar slå ut är så häftiga i färgen. Nästan i neon!


Jag gillar att förvara saker i glas. På kontoret samlas snören, stämplar och penslar i glasburkar. Transparent och lätt att se igenom.

Det finns också många sätt att återanvända glas på. Makens gamla ölflaskor blev perfekta vaser i syrenträdet i somras. Då hittade vi även glasbitar i Fjällbacka skärgård som vackert fick hänga i mobilen vi tillverkade. Jag gillar återanvändning!


Det här var ett litet glastema från mig. Är ni nyfikna på hur andra använder glas i inredningen då kan jag tipsa om att besöka Fabriken där flera kreativa och inspirerande inlägg publicerats de senaste veckorna!


11 kommentarer:

  1. UNDERBARA bilder, jag ska gå in hos Fabriken & lägga min röst på det här inlägget..
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härliga glasbilder!!! Önskar dig en fin kväll. Kram

    SvaraRadera
  3. Den gröna flaskan är jättefin! Fina bilder.

    SvaraRadera
  4. underbart!
    alltihop.
    megamaxiunderbart!

    SvaraRadera
  5. Åh, vilket fint glasinlägg! Och så härliga bilder! Håller med dig, House Doctor har mycket fint glas!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jättefint! Och vad fint du har det på verandan/hallen!
    Ser att vi faktiskt bor i samma område du och jag!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  7. Åh, det där hallfönstret. Grymt avundsjuk på det här mitt bland de moderna glasinsläppen!

    SvaraRadera
  8. Superfint inlägg. Älskar den sista bilden!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  9. Det här var ju verkligen ett tema för dig! Jättefina bilder, gillar särskilt den gröna flaskan i matsalsfönstret.

    Och ja, jag känner igen mig i det eviga flyttandet och omarrangerandet.. ;)

    //Petronella

    SvaraRadera
  10. oooooooh vilket fint inlägg! tror jag ska rösta på dig :O)

    SvaraRadera
  11. Superfina bilder. Ger en härlig stämning och är vackra att se på!

    SvaraRadera